Hitradio Centraal FM

Het beste geluid keihard de beste


Utrechtse wetenschappers kweken gifklieren van slangen in het lab

2020-01-2322:03

Het is onderzoekers van het Hubrecht Instituut in Utrecht gelukt om een mini-versie van een gifklier van een slang te maken. De gekweekte klieren kunnen helpen bij het maken van een tegengif, of het ontwikkelen van nieuwe medicijnen.

Slangengif kan een bron voor medicijnen zijn. Maar het blijft een uitdaging om aan het gif te komen. Zo blijft het melken van slangen een gevaarlijk proces en is het moeilijk om het gif in een klier van een slang te bestuderen en aan te passen.

Drie studenten waren geïnspireerd door het succes van het kweken van organen in het lab. "Zij vroegen zich af of dit ook mogelijk was voor reptielen en of ze misschien ook gif konden maken in het lab", aldus het instituut.

Slangengif

Samen met slangenexperts uit Leiden, Liverpool en Amsterdam verzamelden de onderzoekers gifklieren van negen verschillende slangen, waaruit ze miniatuurversies van deze organen kweekten. De onderzoekers hebben het resultaat gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Cell.

Verder onderzoek naar de mogelijkheden van deze zogenoemde gifklier-organoïden moet nog worden gedaan, schrijft RTV Utrecht.

"Het is ongelooflijk om te zien dat wat begon met onze nieuwsgierigheid naar het kweken van gifklier-organoïden veranderde in een techniek met veel mogelijke toepassingen voor het beteren van de gezondheidszorg", zegt wetenschapper Yorick Post.

Nu onderzoekers weten hoe ze de organoïden kunnen kweken is er een samenwerking opgezet om mini-gifklieren te kweken van vijftig giftige reptielen. Daarbij worden ze geholpen door bioloog Freek Vonk.

'Duizenden dieselrijders kregen ten onrechte belastingaanslag'

2020-01-2321:56

De RDW, de overheidsdienst die auto's registreert, weet van veel oude geïmporteerde dieselauto's niet of ze zijn voorzien van een roetfilter. Duizenden automobilisten kregen daardoor ten onrechte een belastingaanslag omdat hun auto te veel fijnstof zou uitstoten, schrijft het AD.

Sinds 1 januari geldt er voor vervuilende dieselauto's een fijnstoftoeslag die boven op de motorrijtuigenbelasting komt. De Belastingdienst bepaalt op basis van RDW-gegevens of de roettaks moet worden betaald, maar volgens het AD kloppen die gegevens bij veel geïmporteerde diesels niet.

Vorige week kregen 5590 eigenaren een brief waarin de RDW schrijft dat ze de toeslag toch niet hoeven te betalen omdat hun auto toch een roetfilter blijkt te hebben. Maar de dienst sluit niet uit dat andere dieselrijders nog wel te veel betalen.

De RDW raadt dieselrijders die de nieuwe fijnstofheffing moeten betalen aan de uitstootgegevens van hun auto bij de dienst te controleren. Ze kunnen navraag doen bij de officiële merkimporteur of desnoods zelf onder de auto kruipen om te zien of er een roetfilter onder zit.

Kamer wil Boeing-topman horen over crash Turkish Airlines

2020-01-2321:53

De Tweede Kamer wil een hoorzitting houden om onder anderen Boeing-topman David Calhoun te ondervragen over de vliegcrash van de Boeing 737 van Turkish Airlines bij Schiphol in 2009.

De Kamer wil vooral weten of vanuit de Verenigde Staten druk is uitgeoefend om sommige bevindingen over de vliegramp weg te moffelen, zoals The New York Times berichtte. Volgens die krant zijn onderzoeksresultaten onder druk gemanipuleerd.

De Boeing 737 van Turkish Airlines stortte op 25 februari 2009 kort voor de landing bij Schiphol neer. Negen mensen kwamen om het leven. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) deed onderzoek naar de crash en kwam tot de conclusie dat een defecte hoogtemeter in combinatie met fouten van de bemanning het ongeluk heeft veroorzaakt.

Volgens The New York Times werd de raad onder druk gezet om meer nadruk te leggen op menselijke fouten. Minister Van Nieuwenhuizen zei eerder deze week dat niet te kunnen beoordelen en dat dat aan de OVV is. Die ontkende dat de druk heeft geleid tot aanpassingen in het rapport.

'Niet serieus genomen'

Hoogleraar Sidney Dekker, die een deel van het onderzoek verrichtte, zegt in de Amerikaanse krant dat het ongeluk "een waarschuwing is die nooit serieus genomen is".

Dekker kreeg destijds van de OVV de opdracht om onderzoek te doen naar de menselijke factoren bij het vliegtuigongeluk. De hoogleraar, die inmiddels in Australië woont, is gespecialiseerd in menselijk handelen bij rampen. Hij was eerder parttime-piloot.

Volgens hem en een andere, anonieme bron hebben Boeing en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA met succes geprobeerd om de schuld vooral bij de Turkish Airlines-piloten te leggen en niet bij ontwerpfouten in de Boeing 737 NG. De studie van Dekker legde juist de nadruk op de ontwerpfouten en de catastrofale gevolgen daarvan.

De commissie, die de hoorzitting 6 februari wil houden, heeft onderzoeker Dekker ook uitgenodigd, evenals OVV-voorzitter Dijsselbloem en voormalig voorzitter Van Vollenhoven.

Duitse president in Yad Vashem: 'De daders waren mijn landgenoten'

2020-01-2321:29

"Verdrietig buig ik het hoofd voor de verschrikkelijkste misdaad uit de geschiedenis, die door mijn landgenoten is aangericht." Dat zei de Duitse president Frank-Walter Steinmeier in een emotionele toespraak in Jeruzalem ter gelegenheid van de bevrijding van het vernietigingskamp Auschwitz, 75 jaar geleden.

In zijn toespraak zegt Steinmeier dat Duitsland altijd verantwoordelijk blijft voor de Holocaust. "Wij willen die verantwoordelijkheid dragen, en aan die standaard moet u ons houden."

Steinmeier is de eerste president van Duitsland die een bezoek bracht aan Yad Vashem, het Israëlische herdenkingscentrum voor de Holocaust. Daar was hij een van de vele staatshoofden en regeringsleiders die spraken over de misdaden tegen Joden in de Tweede Wereldoorlog.

"Duitsers deporteerden hen, Duitsers brandden nummers op hun onderarmen, Duitsers probeerden hen te ontmenselijken, de herinnering aan hen uit te wissen in de vernietigingskampen. Ze zijn er niet in geslaagd", zei hij. Steinmeier begon zijn speech in het Hebreeuws en stapte daarna over op Engels, volgens zijn medewerkers om overlevenden van de Jodenvervolging ongemak te besparen.

Steinmeier trok de lijn door naar het heden met de erkenning dat haat opnieuw de kop opsteekt. Hij verzekerde zijn gehoor dat het Duitsland van nu antisemitisme bestrijdt, het "giftige nationalisme" niet accepteert en Joodse burgers altijd zal beschermen.

De Israëlische president Rivlin had Steinmeier uitgenodigd voor de bijeenkomst in Yad Vashem. Hij woont maandag in Auschwitz ook de herdenking van de bevrijding bij. Woensdag spreken Steinmeier en Rivlin samen in de Bondsdag in Berlijn.

Dit is waarom 'tattookiller' P. met een enkelband rondliep

2020-01-2320:54

'Tattookiller' Cor P. had vanochtend in de rechtbank Rotterdam moeten verschijnen, maar volgens de politie heeft hij zijn enkelband waarschijnlijk doorgeknipt en is hij sindsdien spoorloos. Hoe kan dat?

Waarom liep P. rond, terwijl hij wordt verdacht van moord?

P. moest zijn enkelband dragen vanwege een eerdere veroordeling voor een poging tot liquidatie in 2009. Hij was voorwaardelijk vrijgelaten nadat hij twee derde van zijn straf had uitgezeten, meldt de politie. Een van de voorwaarden was de enkelband.

Daarnaast wordt hij verdacht van de moord op Onno Kuut, samen met drie medeverdachten. Het Openbaar Ministerie heeft in die zaak levenslang geëist tegen het viertal.

Het onderzoek naar die verdenking loopt inmiddels tien jaar. P. kan niet onbeperkt in voorlopige hechtenis gehouden worden, zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie. "Als hij wordt vrijgesproken, heeft hij tien jaar onterecht gezeten. Er zitten strikte regels aan."

Hoe kan P. zijn enkelband hebben doorgeknipt?

Enkelbanden zijn gemaakt van rubber en glasvezelkabels. Volgens Reclassering Nederland 'stevig materiaal', maar ze zijn te verwijderen omdat ze in "medische noodsituaties" van enkels afgehaald moeten kunnen worden. Bijvoorbeeld bij een ongeluk of als een arts vindt dat 'ie eraf moet, licht een woordvoerder toe.

Wat gebeurt er als een drager zijn of haar band doorknipt?

Dan krijgen een medewerker van de Reclassering en de regelkamer van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) een melding. Is de drager vervolgens telefonisch niet bereikbaar, dan wordt de politie ingeschakeld.

Als de enkelband geen signaal meer geeft, hoeft het trouwens niet te betekenen dat deze is doorgeknipt. "De banden moeten worden opgeladen. Het kan zijn dat iemand dat vergeet", zegt de reclasseringswoordvoerder.

Hoe vaak worden enkelbanden gedragen en doorgeknipt?

De meest recente cijfers dateren uit 2018. Toen stonden 4000 mensen onder elektronisch toezicht bij de reclassering, van wie 101 hun enkelbanden doorknipten. Daarvan werden er 97 opgespoord en weer vastgezet. In 2017 knipten 63 mensen hun enkelband door, in 2016 waren dit er 35.

Moeten er andere enkelbanden komen?

Minister Dekker voor Rechtsbescherming vindt van wel, kondigde hij in 2018 aan. Criminelen die een hoog risico vormen, moeten een verstevigde band van staaldraad krijgen. Of P. een verhoogd risico vormde en wanneer de enkelbanden van staaldraad worden ingevoerd, zoeken Reclassering en het ministerie van Veiligheid en Justitie uit.

Overigens werkt het systeem enkelbandensysteem verre van perfect. Vorig jaar werden er meerdere storingen waardoor dragers tijdelijk buiten beeld van de meldkamer waren.

In de video hieronder, uit 2017, legt NOS op 3 uit hoe een enkelband werkt, wat er gebeurt als je hem doorknipt en waarom 'ie überhaupt aan iemand wordt 'gegeven':

3