Hitradio Centraal FM

Het beste geluid keihard de beste


Noodkreet Sunweb na zwaar ongeval: 'UCI, maak wedstrijden veiliger'

2019-10-1715:20

De onvrede in het wielerpeloton over onveilige situaties in wielerwedstrijden neemt almaar toe. Team Sunweb doet, na een zwaar ongeval van één van zijn talenten, een dringende oproep aan de internationale wielerbond UCI. "Zet alle tijd en middelen in om de veiligheid tijdens wedstrijden te garanderen."

De aanleiding voor de noodkreet is een ongeval tijdens de beloftenkoers van de Ronde van Lombardije op zondag 6 oktober. Daarin reed de negentienjarige Nederlander Edo Maas in de afdaling tegen een auto aan, met zware blessures tot gevolg.

Madonna del Ghisallo

"Een auto was het parcours opgekomen in de afdaling van de Madonna del Ghisallo", meldt Sunweb. Renners halen op dat gedeelte van de afdaling zo'n zestig a zeventig kilometer per uur. Auto's zijn daar in wedstrijdverband niet toegestaan. Deze zou volgens een getuige uit een zijweg het parcours op zijn gereden.

Bekijk hieronder het bericht dat Team Sunweb via Twitter verspreidde.

Tegelijkertijd stuurde de ploeg donderdag een update over Maas, die sinds het ongeval in het ziekenhuis van Milaan verblijft. Hij kampt met een dwarslaesie en het is onbekend of hij ooit het gevoel in zijn benen terugkrijgt. "Door de breuken in zijn rug en de wonden aan zijn gezicht moest hij meerdere operaties ondergaan de afgelopen week. Die verliepen allemaal goed."

Maas was bezig aan zijn eerste jaar in de opleidingsploeg van Sunweb, hij heeft een contract voor nog een jaar. Half september nestelde hij zich nog in de toptwaalf tijdens een massasprint in de Ronde van Slowakije, Alexander Kristoff won die rit. In 2018 werd Maas vierde in Parijs-Roubaix voor junioren.

Het ongeval past in een reeks van incidenten in wielerwedstrijden de laatste tijd, waarbij de veiligheid van renners onnodig in het gedrang kwam. Het dranghek tijdens de tijdrit in de Tour de France waardoor Wout van Aert onderuit ging, een hek in de volle finale van de Ronde van de Eurometropool waar de Colombiaan Alvaro Hodeg tegenaan reed, renners die de verkeerde weg in worden geleid tijdens de Ronde van de Drie Valleien in Italië. De voorbeelden zijn eindeloos.

Boete BinckBank Tour

De UCI legde al wel de organisatie van de BinckBank Tour een boete op vanwege gevaarlijke omstandigheden. Renners dienden nog tijdens de wedstrijd via hun belangenvereniging CPA een officieel protest in, omdat ze enkele aankomsten onveilig vonden. Zo zouden veel straten te nauw zijn geweest en zouden in de slotkilometers ook onvoldoende veiligheidsmaatregelen zijn getroffen.

Op 9 oktober kondigde de UCI aan dat veiligheid op de agenda staat. "Het is een absolute prioriteit", stelde UCI-voorzitter David Lappartient. "We hebben al veel gedaan om de veiligheid van renners te bevorderen, maar recente gebeurtenissen wijzen ons erop dat we niet op onze lauweren kunnen rusten."

Samen met onder meer de CPA wil de UCI de komende tijd in gesprek om nieuwe aangescherpte maatregelen te presenteren tijdens een congres in december.

Barça en Real willen El Clásico niet omdraaien tijdens politieke onrust

2019-10-1713:49

FC Barcelona en Real Madrid gaan niet akkoord met het omdraaien van de Clásico's van dit seizoen. Dat melden de Spaanse kranten Mundo Deportivo en Marca.

De twee rivalen moeten volgens het officiële competitieschema volgende week zaterdag tegen elkaar spelen in Camp Nou. Op 1 maart is de wedstrijd in Santiago Bernabéu. La Liga, de organisatie achter de Spaanse competitie, heeft erop aangedrongen om de wedstrijden om te draaien, vanwege de huidige politieke onrust in Barcelona.

Voorvechters van Catalaanse onafhankelijkheid hebben voor volgende week een grote demonstratie aangekondigd op de dag van de wedstrijd. Aanleiding is de gevangenisstraf, variërend van negen tot dertien jaar, die negen separatisten hebben gekregen voor opruiing rond het onafhankelijkheidsreferendum in 2017.

18 december

Zowel Barcelona als Real Madrid ziet geen heil in het ruilen van de onderlinge wedstrijden. Beide clubs wilden wel meedenken over het verplaatsen van de wedstrijd naar 18 december, maar volgens La Liga-president Javier Tebas is die datum niet mogelijk in verband met duels in de Copa del Rey, het Spaanse bekertoernooi.

Wedstrijden tussen Barcelona en Real Madrid vergen veel voorbereiding en planning, waardoor een snelle oplossing gewenst is.

Als niemand kijkt, komt Räikkönen (40) net als vroeger in Nederland racen

2019-10-1713:17

Kimi Räikkönen zegt weinig, drinkt veel en kan keihard rijden. Vandaag is hij veertig geworden. Zelf verbaast hij zich er ook over dat hij nog steeds actief is in de Formule 1, waarin hij de coureur kan worden met de meeste races ooit.

De Fin geniet een belangrijk deel van zijn opleiding in Nederland. Om precies te zijn in Vlaardingen, bij het kartteam van Peter de Bruijn (63). "Een monteur stelde hem aan ons voor. We lieten hem meedoen en met reservespullen gaf hij mijn toenmalige rijders het nakijken op de baan. Je zag meteen dat hij iets speciaals had", vertelt De Bruijn.

Alles op eigen kracht

Räikkönen heeft alles op eigen kracht moeten doen. Zonder rijke ouders, een goed netwerk of grote sponsoren. "Kimi had helemaal niets toen hij hier kwam. En hij is daarna letterlijk op zijn sokken de Formule 1 in gestapt."

Het buitenbeentje Räikkönen wordt mateloos populair onder de aanhang. Emoties lijkt de Fin niet te kennen, wat hem de bijnaam 'The Iceman' oplevert. En hij houdt van een drankje, biecht hij later in zijn biografie op. Mensen die nooit drinken, vertrouwt hij niet.

De stilte

Zijn biograaf Kari Hotakainen verklaarde zijn goede band met de coureur door soms ook de stilte het werk te laten doen. De Bruijn herkent dat wel.

"Hij is ongelofelijk eerlijk, altijd zichzelf. En daarom houden mensen van Kimi. De verhalen over hem worden denk ik wel een beetje uit hun verband getrokken. Ik heb hem meegemaakt als tiener, in de periode dat hij het leven ging ontdekken. En hij deed echt geen gekke dingen. Privé was het een gezellige jongen, die goed voor zichzelf zorgde."

Anders had Räikkönen in 2007 ook nooit wereldkampioen kunnen worden, benadrukt De Bruijn. Iets wat niemand hem daarna in een Ferrari meer heeft kunnen nadoen.

Räikkönen zelf omschrijft het leven in de Formule 1 als een vliegveld, een hotel en een circuit. En hoewel hij daarbij benadrukt dat nooit te gaan missen, blijft hij maar doorgaan. Tot en met het volgende seizoen staat hij onder contract bij Alfa Romeo. In de auto die hij daar tot zijn beschikking heeft, lijkt succes uitgesloten.

Maar als iemand het maximale uit beperkte middelen kan halen, dan is het Räikkönen. "Vroeger maakte hij ook altijd alles met zijn eigen handen. Het racen is inmiddels meer hobby voor hem dan werk", weet De Bruijn. "Maar hij heeft er nog steeds plezier in. Ik zie hem nog wel een tijdje doorgaan als de mogelijkheid er is."

Räikkonen racete al tegen Jos Verstappen, tegenwoordig gaat hij de strijd aan met zoon Max. De Bruijn: "Ik kan de jonge Kimi totaal niet met Max vergelijken. Het zijn allebei wel twee uitzonderlijke talenten, maar ik heb er door de jaren heen wel meer gehad. En dat biedt geen garantie voor succes, daar komt zo veel meer bij kijken."

"Ik zie Kimi nog af en toe. En eigenlijk zie ik dan nog steeds diezelfde jongen voor me staan als ruim twintig jaar geleden. Hij oogt echt bijzonder fit, ik denk ook dat zijn huidige vrouw er enorm aan bijdraagt dat hij dit leven nog steeds kan opbrengen."

Laatste ontmoeting

De laatste keer dat Räikkönen en De Bruijn elkaar ontmoetten, was bij een treurige gelegenheid. De monteur, die de jonge Kimi destijds aan De Bruijn voorstelde, overleed een paar maanden geleden.

"Je hoopt elkaar natuurlijk op leukere plekken te treffen dan op een begrafenis. We maakten daar een praatje, als vanouds. Trots liet hij me de beelden zien dat zijn vierjarige zoontje voor het eerst in een kart stapte. En hij hoopt dat die kleine ooit bij mij komt racen, net als hijzelf vroeger."

Met Räikkönen zelf heeft hij ook de afspraak dat ze ooit weer een keertje samen gaan karten op de baan in Strijen, net als vroeger. De leerling tegen de meester, die zelf in 1980 ten koste van Ayrton Senna wereldkampioen werd in die discipline.

En nee, daar mogen we niet als toeschouwer bij aanwezig zijn. "Kimi is door de jaren heen helemaal niets veranderd. Als ik daar ruchtbaarheid aan ga geven, ben ik bang dat hij uiteindelijk nooit komt opdagen. Hij heeft altijd al een hekel aan aandacht en publiciteit gehad."

Vandaag kan Räikkönen in ieder geval een sms'je verwachten van De Bruijn. Een klein gebaar om even stil te staan bij zijn verjaardag, gekker zal hij het niet maken.

Drentse VAM-berg decor NK wielrennen 2020

2019-10-1711:05

De 'Col du VAM' vlak bij het Drentse Wijster is volgend jaar het decor voor de NK wielrennen. Dat heeft de organisatie donderdag bekendgemaakt.

Op 19, 20 en 21 juni zal er in verschillende categorieën gestreden worden om de rood-wit-blauwe kampioenstrui. De finish ligt boven op de VAM-berg, een voormalige vuilnisbelt. De beklimming heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 10, met een uitschieter van 15.

De bedoeling is dat de renners omlopen van zo'n 15 kilometer gaan rijden, waarbij de VAM-berg twee keer beklommen wordt. Waar de nationale titels op de tijdrit volgend jaar verreden worden, is nog niet bekend.

'Attractief en selectief parcours'

KNWU-directeur Thorwald Veneberg is blij met de nieuwe locatie en opzet van de NK. "De nieuwelingen en junioren rijden in hetzelfde weekend en op hetzelfde parcours als de professionals hun wegwedstrijden. Daarnaast leent de omgeving van de 'Col du VAM' zich voor een waar wielerspektakel en een attractief en selectief parcours met de nodige hoogtemeters."

De Nederlandse kampioenschappen werden dit jaar in Ede verreden. Fabio Jakobsen en Lorena Wiebes veroverden de nationale truien in de wegwedstrijd bij de mannen en de vrouwen.

Met horten en stoten komt Bertens stap dichter bij ticket WTA Finals

2019-10-1710:41

Kiki Bertens heeft op wonderbaarlijke wijze de kwartfinales van het toernooi in Moskou bereikt. Als ze de finale haalt, is ze zeker van een ticket voor de WTA Finals, het lucratieve eindejaarstoernooi voor de beste acht tennissters van 2019.

De Nederlandse was de Estse Kaia Kanepi met 4-6, 6-4, 7-5 de baas, maar mede door een lichte voetblessure maakte ze er een beetje een potje van. Haar opslag liep van geen kant en in de rally speelde ze veel te bedeesd.

Bertens wil niets weten van opgave

"Als het echt niet gaat, dan moet je stoppen", zei coach Elise Tamaëla, de tijdelijke vervanger van Raemon Sluiter, toen Bertens in de tweede set een break achterkwam en klaagde over haar voet.

Ze gooide de schroom van zich af, maar in de derde set waren de twijfels weer helemaal terug. Bij een 4-1 achterstand gaf niemand nog een cent voor de kansen van Bertens. Die wist zich echter opnieuw op te richten en alsnog de winst te pakken.

Mocht Bertens de finale niet halen in Moskou en Belinda Bencic ook niet, dan is Bertens eerste reserve voor de WTA Finals in Shenzhen en zou ze - net als vorig jaar - bij een afmelding alsnog mee kunnen doen over anderhalve week.

Het ligt voor de hand dat Serena Williams, die nu nog het achtste en laatste ticket in handen heeft, niet meedoet in China. Zij heeft sinds de US Open niks meer gespeeld en is tijdens de Finals geboekt als spreker bij een groot Forbes-congres in Detroit.

2